KidsLife: Meer aanvragen met minder middelen
De markt van kinderbijslagfondsen is allesbehalve eenvoudig. Hoe overtuig je ouders dan om voor jouw fonds te kiezen?


De uitdaging
De markt van kinderbijslagfondsen is allesbehalve eenvoudig. Elk fonds biedt exact hetzelfde product aan, bepaald door de overheid. Bovendien mogen spelers als KidsLife zich niet promoten via klassieke media zoals televisie, radio of affiches. Hoe overtuig je ouders dan om voor jouw fonds te kiezen? KidsLife wilde op korte termijn hun naamsbekendheid vergroten, en op lange termijn het klantenbestand laten groeien. Een stevige uitdaging dus, waar een slimme aanpak voor nodig was.
De analyse
We begonnen zoals altijd: met een nuchtere blik en een flinke dosis nieuwsgierigheid. We onderzochten welke kanalen KidsLife wél mocht inzetten en doken in de data. Waar kwamen de meeste leads vandaan? Wat kostte elke lead? En waar konden we optimaliseren?
De sleutel lag voor ons in het combineren van kostenanalyse met slimme automatisatie.
De aanpak
We analyseerden elke bron op CPC (cost per click), CPL (cost per lead) en CPA (cost per acquisition). Die inzichten lieten ons toe om gefocust te investeren in de best presterende kanalen.
Omdat de meeste aanvragen online starten, optimaliseerden we de conversieratio's op de website. Met marketing automation zetten we lead nurturing en abandoned cart flows op, zodat twijfelaars toch klant werden. Elk contactmoment werd waardevoller.
Aspect ratio: 7/3

Aspect ratio: 6/5
Aspect ratio: 7/3

Het resultaat
De aanpak loonde. Het aantal leads steeg en vooral: de conversieratio van online aanvragen ging van 50% naar 75% in amper één jaar tijd. Dat betekent dat drie op vier bezoekers die een aanvraag starten, die ook effectief afronden. Minder ruis, meer resultaat.